tisdag 31 mars 2015

om återbruket

 och för er som följer mig på instagram så kanske ni minns den här bilden. vi skulle jobba med återbruk som ett av de större projekten i skolan och fick samarbeta med returbutiken här i stan som bistod med ett hopplock av udda saker de inte visste vad de skulle göra av. den skruttiga lagervagnen fiskade jag dock upp ur deras container på baksidan bland saker som var totalt utdömda och vid lottningen hade jag turen om att vara ensam om intresse för de två andra sakerna; overhead/projektorbordet samt bunken till en gammal hushållsassistent! så vad blev det av allt då?
 
mitt huvudprojekt var ju lagervagnen och om det blev tid över så skulle jag greja på med de andra sakerna. först var jag inne på att göra en sittmöbel av den men kom fram till att den skulle vara sjukt obekväm om den skulle få behålla den industriaktiga stilen som jag gillar med grundutförandet. sen tänkte jag göra nån form av skiva på vagnens underrede för att den antingen skulle få agera extrabord bredvid en soffa eller säng. kunna hänga kläder eller filt på handtaget och ha en massa böcker på skivan alt ett pussel man inte var klar med som sen kunde skjutas in under sängen vid sänggåendet var tanken. möjligtvis klämma fast en spot på översta handtaget som sänglampa men, vad enkelt...och trist. så istället skruvade jag isär hela alltet. kastade hjulen, de var utdömda, men behöll två av fästena till dem. de fästes i vagnens handtag som även det tagits loss och vänts på och med denna konstruktion fick jag en klädhängare som antingen kan fästas i tak eller vägg. för att mjuka upp den "hårda" metallen samt dämpa ljud från galgar lindades ett ljust skinnband runt stången som ger ett nordiskt intryck. på vagnens botten limmades en spegel som jag skurit ut efter ramens form och där handtaget tidigare suttit så monterade jag ett hyllplan av en udda plankbit som jag barkade av samt vitlaserade.
 
overhead/projektorbordet då? jo, det blev en enkel lösning. det utdragbara hyllplanet som annars ligger under skivan flyttades ned och fick därmed större användningsområde. skivorna slipades matta men är, för utseendets skull men inte vidare praktiskt, obehandlade. i toppskivan borrades ett hål och en rostfri stång gängades och försänktes sedan med en bricka och i denna drogs kabel till sockeln som jag sedan fäst en globlampa i.
 
men jag fick ju blodad tand (vilket jag absolut inte trott i början av det hela) så av bunken till assistenten blev det ytterligare en armatur och sen byggde jag en vägglampa av hyveln jag köpt på loppis under hösten och som maken undrat vad tusan jag skulle ha till.
 
 men ja, så blev det! och för den intresserade finns vår utställning att skåda fram tom skärtorsdag kl. 15 hos returbutiken här i stan.
 
 välkomna!
 

Inga kommentarer: