onsdag 1 april 2015

om scharinska villan

 och i lördags hade scharinska villan en öppen visning för allmänheten efter den stora renoveringen som byggnaden genomgått på sista tiden.
 här har det hållits otaliga musikevanemang men själv har jag faktiskt aldrig besökt stället trots mina närmare 13 år i stan. så i lördags var det väl dags att passa på tänkte jag.
det är ju en otroligt pampig byggnad i sig med massor av fönster och det vackra burspråket placerat mitt på husets framsida i nedre botten
 
 förståeligt fick man dra på sig snygga blå sockiplast utanpå grusiga skor men utöver slipade parkettgolv så kunde jag inte låta bli att stryka med handen över denna vägg - så vacker!
 
 på våning två låg det massor av svartvita fotografier som visade
 den gamla interiören

 och på den tredje så fann vi detta rum som agerade som förråd till några målningar och den här otroligt fina lampan som verkligen känns helrätt idag. med tanke på hur mycket folk som var där så är det synd att det bara var en dag som det var visning men min önskan för huset är att det öppnas en restaurang eller ett vackert café där kaffet serveras i gedigna koppar med fat och det serveras kakor och tårtor istället för alla cookies, chokladbollar och annat som tar över de flesta ställen i större städer.
 
är det nån som är med och håller tummarna för det?

Inga kommentarer: