lördag 2 januari 2016

om att dela med sig av ett gott recept

och det goda fröknäckereceptet - som jag googlade fram och som jag absolut inte tar åt mig äran för - kommer här:
 
 
Ugn 150 grader
 
Fröknäcke (1 plåt)
2 dl majsmjöl
0,5dl hela linfrön
0,5dl sesamfrön
0,5dl pumpakärnor
0,5dl olivolja
0,75dl solroskärnor
2dl kokande vatten
Valfri mängd flingsalt som topping!
 
Sätt igång ugnen och förbered en plåt med bakplåtspapper
Rör ihop de torra ingredienserna + oljan och
 tillsätt sist det kokande vattnet
Fördela smeten på bakplåtspappret, platta ut och släta till så att tjockleken blir ett par mm överallt
(bäst funkar det om du tar ytterligare ett bakplåtspapper ovanpå smeten som du trycker/stryker ovanpå med handen).
Noga är att det blir tunt då knäcket
 annars kan bli mjukt.
Bort med det övre bakplåtspappret när du är nöjd med tjock-leken och toppa det hela med flingsalt efter tycke och smak.
Skjuts in i ugnen ca 1 timme.
 
Jag gjorde två satser varav jag glömde att använda olivolja i den första. Upplevde att knäcket blev sprödare i konsistens, ändå hållbart, och kanske lite godare. Dock var det en sabla trög deg att trycka ut i långpannan där jag ett tag kände att kosta vad det kosta vill, ska det vara så här jobbigt så betalar jag gärna det där överpriset. Med oljan i gick det suuuperlätt men upplever att det blev lite segare konsistens som färdiggräddat.
 
Ni gör som ni vill men testa gärna vilket som, det är supergott!

Inga kommentarer: