söndag 20 juli 2014

om att skippa en tradition

 och för andra gången i mitt liv så är/var jag inte där, på marknaden i min hemkommun. första gången var jag på Gotland, boendes hos min arbetskompis sofia med familj. härligt med Gotland men när klockan ändå var kring 23 så nog låg jag allt där med tankarna vandrandes iväg mellan läsandet i min pocket om hur kul det kunde vara därhemma, på öltältet, med alla hemvändare. men i år kändes det inte alls så. kanske för att jag själv inte dricker längre, kanske för att maken är i tyskland på formel1 och min bror med familj stannar kvar nere i Göteborg. så istället tog min mamma bussen hit efter sin arbetsdags slut. sa att hon tyckte det var skönt att komma ifrån känslan av att måsta passa på att vara ute när det för en gångs skull händer nåt där men samtidigt inte klara av stressen med allt folk omkring sig.
så på fredag kväll landade vi på balkongen med ljudet från uxufestivalens första kväll och lalehs stämma som bakgrund till vårat surr medan vi svalkade oss i värmen med lemonad och mumsade på nektariner och parmaskinka. och choklad.
dagen efter åkte vi på loppistur norrut mot Sikeå hamn och stenfors antik i Ånäset
på det sistnämnda stället fann jag den här för 40pix. ingen aning om vad det kan vara men jag ska försöka mig på att göra en egen version av den där fantastiska lampan de har på sågverket men som jag inte har råd att köpa...
på hemvägen svängde vi in vid ratan för en fika på tullgården. fantastiskt vacker omgivning och billigt hembakt fika - sånt gillas!
mot kvällen åkte vi ut till havet och grillade
och värmen gjorde att jag allvarligt funderade på att kasta
kläderna och ta ett dopp men valde som tur var endast att gå ned
med mina ankfötter.
strax därefter kom en drönare och flög över oss.....
efter 22 var vi hemma och då satte vi oss än en gång på balkongen med festivaldag två i bakgrunden. varmt i luften men alla moln gjorde att det skymde fort och vi kunde tända ljus och ha rejäl mysstämning. lilla keramiklyktan loppade jag hos stenfors på dagen. grymt nöjd!
och i morse blev det en sovmorgon, frukost på balkongen och sen en snabb tur på stan innan min älskade mamma skulle återvända hemåt igen.
 
hoppas du haft en riktigt fin helg <3

Inga kommentarer: