torsdag 16 maj 2013

och mitt försök att hålla mig ifrån pasta och bröd (och kakor, bullar etc.) 
funkar ju sisådär kan jag säga men det finns ju så mycket gott!

jag och mannen jobbar ju lite olika i köket där jag alltid förarbetar (skär, strimlar och bryter och har mig) vilket förvisso skapar mera disk men mindre stress och irritation och maken han, tja, han gör tvärtom helt enkelt, och då håller jag mig så långt utom hörbart avstånd som det bara går ;*)
ett recept vi använder oss av då och då har vi snappat upp
 genom ett av alla leilas program, men eftersom vi inte mindes hela receptet till fullo när vi skulle handla en gång har vi kört förenklad version som kommer här:

ingredienser:
olivolja
2 vitlöksklyftor
2 msk flytande honung
4 askar coctailtomater
2 msk smör
salt & peppar

1 frp barilla bucatini (kraftigare form av spaghetti)

2 pkt bacon

1pkt mozarella
ja, här har ni...klabbet!
skär vitlöken tunt tunt
kvarta tomaterna
strimla baconet
bryt pastan
 
(den är rackarns tjock och du behöver en rejäl gryta annars om du ska få ner hela "strået" på längden på en gång)
riv mozzarellan
häll lite olivolja i den varma stekpannan
lägg i den tunt skivade vitlöken
häll i den flytande honungen
låt få lite färg
blanda tomatkvartarna i stekpannan tillsammans med vitlöken och honungen
lägg i smörklicken och sänk värmen något
låt puttra ca 10 minuter
börja koka pastan enligt anvisad tid,
därefter slå av kokvattnet

salta och peppra efter behag på sista minuterna,
efter det blandar du tomatsåsen i grytan med pastan, rör om och på med lock för att behålla värmen

diska ur pannan och stek därefter baconet.
när det är färdigt blandar du ner det med resten i stora pastagrytan
samt rör ner den rivna mozarellan.
rör om så allt blandar sig fint och om du vill,
ta på lite flingsalt och ett extra tag med pepparkvarnen.

såja!
fram med lite skålar och servera :)

vill ni ha originalreceptet så kommer det
här
smaklig spis!

Inga kommentarer: