söndag 6 oktober 2013

kafé anno 1762 - en pärla i norr



 och på en av de sista helgerna av bondens marknad var lyckan total när maken hittade pretzelpinnar. det visade sig nämligen att nuvarande innehavarna av kafé anno 1762 utanför nordmaling kommer från tyskland och de hade ett fint lite försäljningsstånd med bröd och gott fika. till slutet av september körde de även söndagsbrunch ute på kaféet så förra söndagen tog vi bilen och brummade nerför e4:an till olofsfors.


kaféet är beläget i den gamla skolbyggnaden, ett helt underbart hus med spröjsade fönster, spegeldörrar och vackra trägolv och inrett med vad jag tror är originallampor från gamla tider.

och så blev det brunch med flera sorters bröd och olika varianter av saker att ha på mackan.

vi satt länge och mumsade i oss av olika sallader, youghurt med tillbehör och drack enorma mängder med kaffe

och så sprack det upp och solen sken riktigt rejält där ett tag!


man blir ju alltid sugen på att handla med sig nåt hem när det finns såna godsaker och dessutom så fint exponerade

jag funderade på en norrlandsparlör till min skånska vän mia så att hon minns dialekten från hennes tid häruppe i norr och samtidigt var jag enormt sugen på lakritsen från just hennes hemstad, malmö, till mig själv.
men jag lyckades stå emot.

för att tänka på annat beundrade jag istället pelargonsamlingen medan maken köpte på sig de sista pretzelpinnarna och vi åter körde norrut igen.


Inga kommentarer: