lördag 13 april 2013


och till middag testade jag ikväll ett recept jag hittat hos petra med finfina bloggen house of philia och för er som kanske är sugna på smaskig kycklingpasta så har även jag valt att dokumentera tillvägagångssättet.

oftast när jag bakar eller lagar mat så förbereder jag så långt det är möjligt (oja, skapar mer disk absolut men sååå skönt att slippa komma på att allt som ska stekas knappt är klart när annat ska tillsättas) så här kommer ingredienser och what-to-do med dem, sen kör vi lite bilder:

ingredienser:
kycklingfilé (jag använde färsk), skärs i mindre bitar, bryn i stekpanna

soltorkade tomater (kan strimlas till mindre bitar om de är stora), tillsätts med den brynta filén

chiliflakes (jag är inget fan av starkt mat men strösslade på rejält och det blev bra), strösslas över filé & tomater

bacon, strimla och bryn tillsammans med filén, soltorkade tomaterna och chiliflakes:en ...(?)

matlagninsgrädde(plenty använde jag!) och låt puttra så kycklingen och baconet inte är rått inuti

färsk spenat (babyspenat funkar oxå), vänds ned i hela alltet och får röras runt för att bli varmt och mjukt

pasta(valfri) som kokas i rejält saltat vatten, hälls av och sedan blandas med resten på slutet (timing!.

okej, lite bilder då:


förbered
(& tänd gärna lite ljus för stämningens skull :)
bryn filén i omgångar om pannan inte räcker till
tillsätt soltorkade tomater och strössla över med chiliflakes:ena
(nu var vi där igen, hur stavar man...egentligen??)
glöm inte bort att koka pastan
(eller mysfaktorn numero uno: ljus!!)
sådärja!
just ja, när grädden kommer fram kan det bli trångt om
saligheten i pannan så fram med stora paltgrytan för säkerhets skull
låt puttra litegrann
och vänd sen ner en hel massa spenat och rör om
vänd till sist ner den färdigkokta pastan och blanda om
och if u like (i do!)- lägg i en fin skål
och kanske kan guldtallrikarna få komma fram ur skåpet...
och njut (som i makens fall) med ett gott vin

fin lördagkväll till er <3


2 kommentarer:

pernilla sa...

Åh, vad gott det ser ut, ska testa : -)

tina sa...

pernilla: jamen gör det, och hoppas du tycker det är gott :)

och tack för titten, välkommen åter :)